Skal du holde ferie fra træningen? - 3 motivationsstrategier, der holder!

Træner du for at tabe dig? Og er træningen en pligt, du holder pause fra, når du er på ferie? Hvis træning ikke er noget, du elsker, så er ferien et godt tidspunkt til at genoverveje motivationen bag din træning. Her får du mine tre bedste tips til at finde en motivation, der holder for altid, og hvor vægttab bare er en bonus, du får oven i hatten.

 

Af: Performance coach og personlig træner ved SeierFitness, Aske Rask

1. Erkend at krop og sind hænger uløseligt sammen

Første strategi ligger i erkendelsen af, at når du arbejder med kroppen, arbejder du i lige så høj grad med sindet. Når du træner, arbejder du nemlig med din krop på en måde, der påvirker alt inden i dig: Dit humør, dine tankemønstre, dit stressniveau, dit overskud i hverdagen og meget mere. Og netop derfor bør din træning aldrig handle om vægttab eller en følelse af at du SKAL træne. Arbejd på at se træning som noget, du gør for dit sind, og noget du gør, fordi du bliver bedre til at være menneske. Når du giver dig selv lov til at opleve dette, vil du ligeledes opleve, at der ikke er nogen grund til at stoppe med at træne, bare fordi det er ferie.

2. Ændre fokus fra destination til proces

I forlængelse af første motivationsstrategi, hvor dit fokus går fra det ydre til det indre, lægger anden motivationsstrategi op til at skifte fokus fra destination til proces.

Vægttab er et eksempel på et ydre mål, der er baseret på en destination. Destinationen er måske 20 kilo og målet er bygget på at fjerne noget fedt på kroppen. Med sådan et mål bliver træningen hurtigt en pligt, som du kan stikke af fra, når det bliver ferie. Og der er flere grunde til, at denne form for motivation er et problem i forhold til at kunne fortsætte med at træne: For hvad sker der, når du når dit mål og din destination? Hvorfor så fortsætte? Her vil man typisk falde tilbage i de gamle, dårlige vaner. Noget andet er, hvis du fejler på vej mod målet. Her ser vi ofte, at man slår sig selv i hovedet og får dårlig samvittighed, hvilket på ingen måder hjælper.

En mere holdbar form for motivation er baseret på mål, som ikke opnås ved at nå en endelig destination, men som derimod nås gennem en kontinuerlig proces. Sådanne mål er baseret på indre og dybereliggende værdier, som eksempelvis at blive gladere, få overskud til familie og venner eller at blive en bedre mor eller far. Så prøv at finde motivationsfaktorer som:

  • At lære din krop at kende
  • Udvikle en sund og stærk krop der kan håndtere alt
  • Være et godt forbillede for dine børn og andre
  • Præstere bedre: Blive stærkere, løfte flere kilo og tage flere gentagelser. Løbe længere og hurtigere osv.
  • Styrke dit sind igennem træning af kroppen
  • Lære nye spændende måder at bevæge dig på
  • Blive bedre til dit arbejde

Disse mål er alle baseret på en proces, der ikke slutter, og hvor fokus er på rent faktisk at ændre dit liv positivt på lang sigt.

3. Understøt motivationsstrategierne med selvsnak

Det menneske, du snakker mest med, er dig selv. Hvis du (som mange jeg møder, der mener, de hader træning) bliver ved med at fortælle dig selv og andre, at du hader træning, bliver det en selvopfyldende profeti. Det hjælper i hvert fald meget sjældent på noget som helst. Så begynd at tvinge dig selv til at sige ting, der understøtter de to andre motivationsstrategier. Du kan med fordel sætte små sedler op i dit hjem, der husker dig på at sige de rette ting til dig selv som:

  • Jeg elsker at forstå og lære min krop at kende og finde de grundlæggende årsager til, at jeg tager på og hurtigt bliver stresset.
  • Det er spændende at finde en vej, hvor min krop og mit sind går op i en større enhed.
  • Igennem min træning prøver jeg at forstå mig selv og hvad, der motiverer mig.
  • Jeg er for sej og et godt forbillede for mine børn.
  • Jeg er ydmyg og åben overfor ny viden og læren omkring min krop, så jeg selv kan lære at håndtere mine problemer og få kontrol over mit liv.

Dette var mine greatest hits, som jeg bruger med alle, jeg træner. Som performance coach og personlig træner er mit mål nemlig først nået, når dem, jeg træner, elsker at træne og ikke kommer, fordi jeg er der, men for at blive klogere på deres egen rejse.

Rigtig god ferie