NSP træning – Om kunsten at ’give slip’

Når mange kæmper med de samme psykiske eller fysiske udfordringer hele livet igennem, er det ofte fordi kroppen og sindet aldrig rigtig giver slip. Men ’at give slip’ kan hurtigt blive noget flyvskt, der ikke giver mening i praksis. Med udgangspunkt i nervesystemet er det her derfor mit forsøg på at gøre ’give slip’ til et konkret og brugbart redskab i hverdagen.

 

Skrevet af Aske Rask, performance coach og personlig træner

Derfor skal du give slip

At kunne give slip er nødvendigt for, at vi kan gå i kødet på udfordringer som eksempelvis overvægt, stress, angst, depression og fysiske skader. Og for at vi kan gøre os fri for spændinger, indebrændte følelser, dårlige minder, uheldige oplevelser, traumer eller vrede. Store udfordringer, der har markant indflydelse på den måde, vi præsterer i hverdagen og lever vores liv på.

For at håndtere sådanne udfordringer, vil det altid kræve en livsstilsændring og meget ofte, at man giver slip på gamle vaner, vælger noget fra, træder et skridt tilbage og siger nej. Og hvis vi så ikke kan give slip, handler det om overlevelse og om at holde fast i sikre rammer – også selvom de rammer rationelt set ikke er de bedste for os.

At give slip bør derfor blive en sund vane, der kan sammenlignes med at tømme sin rygsæk for ubrugelige ting, så der er plads til noget nyt. For at give denne metafor mening i praksis, er det her mit forsøg på at gøre ’give slip’ til et konkret og brugbart redskab i hverdagen.

 

Tre trin til indre sikkerhed

At give slip er først og fremmest en følelse af sikkerhed i kroppen, hvor kroppen bare kan slappe af. Overfladiske ting, som at stoppe med at bruge facebook eller smide ting ud, kan promovere denne følelse.

Menneskets nervesystem er bygget til at føre os væk fra usikkerhed og imod sikkerhed. Vi er meget forskellige i forhold til hvordan nervesystemet er programmeret, og sikkerhed er derfor meget forskellig fra person til person. Problemerne starter dog ofte, hvis vores omgivelser er vores primære kilde til sikkerhed – for vores omgivelser er, og vil altid være, usikre.

Så for at give slip, skal vi finde indre sikkerhed – en sikkerhed, der er i familie med selvværd og selvtillid. Samtidig skal vi lære at identificere følelsen af hvert øjeblik stille og roligt at give slip i kroppen og sindet. Når jeg træner alt fra mennesker med stress eller angst til overvægtige og eliteatleter, bruger jeg min 3 trins trappe til at gå ind og arbejde med nervesystemet, så vi kan finde sikkerhed i os selv.

 

  1. Træk vejret nede i maven, uanset hvad der sker

Når man trækker vejret nede i maven aktiverer man Vagusnerven, der blandt andet er med til at sænke hjerterytme og fordøjelse af mad. Vagusnerven er en del af det parasympatiske nervesystem, der bliver aktiveret, når vi er i sikkerhed. Så ved at trække vejret helt ned i maven imens vi bevæger os i forskellige sammenhænge som på arbejdet, i supermarkedet, i trafikken osv., fortæller vi kroppen, at den er i sikkerhed, og begynder på lang sigt at ændre den måde kroppen reagerer på forskellige stressfaktorer.

 

  1. Hold kroppen i blød og kontinuerlig bevægelse

Mange mennesker er meget stive i deres bevægelser, og man kan se, at kroppen nærmest låser sig op i en permanent spændt position. Når vi bevæger os på denne måde, sender vi signaler til kroppen om at vi skal beskytte os. Det sætter gang i det sympatiske nervesystem, som er modparten til det parasympatiske system, og som aktiveres når vi er i fare, er stressede, bange og angste. Jo mere vi undgår aktivering af det sympatiske nervesystem, jo mere får kroppen ro til at slappe af og give slip på uønskede spændinger og følelser.

Ved at holde kroppen i bevægelse på en blød og behagelig måde, får den ikke lov at sætte sig fast og dermed sætte gang i det sympatiske nervesystem. På den måde kan vi stille og roligt løsne op for spændinger, ved simpelthen at bevæge de spændte områder, og hele tiden prøve at holde kroppen blød. Så tænk på at bruge alle de små pauser til at bevæge alt fra tæer til fingre, skuldre til ansigt flere gange om dagen.

Jeg kalder det den levende krop, der konstant er lidt i bevægelse.

 

  1. Det perifere syn

Er du interesseret i at lære det tredje trin og få kontrol over dit nervesystem til at bekæmpe alt fra stress og angst til overvægt, er NSP træning måske noget for dig.

NSP træning (Nerve System Programmering) er en ny effektiv træningsform, der netop går ind og arbejder med at programmere nervesystemet, så det ikke holder os igen og forhindrer vores udvikling. Du vil få nye redskaber, der tager udgangspunkt i åndedrættet, kroppen, sanserne og sindet, til at løse dine specifikke udfordringer.

Du kan evt. deltage i min nye bootcamp ”Præstation under stress”, der bygger på principperne i NSP træning. Bootcampen er målrettet:

  • Alle, der går på arbejde
  • Travle mennesker, der gerne vil blive mere nærværende og nyde hverdagen mere
  • Familiemennesket, som vil udnytte hvert øjeblik med familien optimalt
  • Mennesker med udfordringer som stress, angst, depression og PTSD

 

Lyder det som noget for dig, kan du kontakt mig på 26786700 eller aske@seierfitenss.dk for yderligere informationer.

Jeg glæder mig til at høre fra dig,

Aske