3 trin til at tage sig sammen efter ferien

Så er det tid! Virkeligheden banker på døren og vi skal op i omdrejninger igen. Det kan være en hård proces, og for nogen er det meget op af bakke. Derfor har du her mine hurtige tips til, hvordan du kan komme godt i gang efter ferien.

Skrevet af Aske Rask, performance coach og personlig træner

Fitness handler om at leve livet… lidt bedre

Som fitnessfreak og personlig træner er jeg overbevist om, at arbejdet med kroppen er meget mere end at sætte overfladiske mål. Det er en måde at forbedre ens hverdag, hvor en sund og stærk krop er mere modstandsdygtig over for stress, hvilket styrker sindet og ens evne til at have overskud og ro, når man er sammen med venner, familie og kollegaer. Og her kan sommerferien være en ny begyndelse på enten at komme i gang med at træne eller på at forbedre ens træning. Om du først skal til at starte træningen op, eller om du skal forbedre den, er her lidt tips til at komme godt i gang efter ferien.

 

  1. Find noget du kan lide

Første trin er at identificere de gode ting ved træningen, og bruge træningen som en leg. Tænk på hvordan børn leger på legepladsen: Fitnesscenteret er en legeplads for voksne, hvis du altså glemmer alle mulige mål, gentagelser og sæt, og bare gør det, du elsker.

Er du ny og skal til at træne, kan det være en god ide at planlægge forskellige aktiviteter du ikke har prøvet før. Det kunne være en tur i kajak eller en TRX træning med Lars i Seier. Er du gammel i gårde, så start med at lave alle de ting du godt kan lide, før du begynder at sætte mål for fremtiden.

 

  1. Find en god struktur

Der er mange måder at træne på, og derfor er det vigtigt fra tid til anden at bryde rammerne og se på forskellige muligheder. Husk at det vigtigste er, at træningen passer ind i din hverdag, for den træning der bliver gjort, virker normalt bedre end den træning, man bare tænker på. Og der er mange måder, man kan få træningen passet ind i hverdagen:

  • Har du meget travlt, kan det være en god ide med korte intense træningssessioner på max 15 minutter hver morgen.
  • Udnyt din transporttid til at være aktiv: Det kunne være cykling, hvor du rent faktisk prøver at give den gas, så du får pulsen op. Det kan være, du kan løbe på arbejde. Og selvfølgelig kan du gå i bad på arbejdet! Du hopper bare ud i håndvasken – det var sådan vi gik i bad, da jeg var barn.
  • Udnyt pauserne i hverdagen: Hvorfor ikke prøve at få indført fitnesspauser på arbejdspladsen? Det behøver ikke at tage timer, 15 min. er fremragende hvis man gør det hver dag. (Jeg er overbevist om, at det kan ændre og forebygge mange problemer på arbejdspladsen, hvis man tør betale sine medarbejdere for at træne).
  • Træn udenfor – få fat i én eller to kettlebells, TRX i haven eller løb en tur.

 

  1. Lad være med at tænke for meget

Kunsten, når man skal i gang, er tit at undgå ens egne tanker og undskyldninger for ikke at gå i gang. Her er der flere ting, man kan gøre:

  • Træn som det første du gør, når du vågner. Nogen skal lige have morgenmad, men du kan sagtens prøve at træne på tom mave og vand. På den måde har du ikke så meget tid til at finde på undskyldninger.
  • Træn i forbindelse med noget andet du skal, mens du alligevel er i gang, og du ikke skal rejse for langt. Det kan være efter arbejdet, i forbindelse med et lægebesøg eller før du skal handle ind til aftensmad.
  • Få styr på din kalender, der minder dig om det, du skal, og så gør du det bare. Kunsten er at have træningen skrevet ind som en fast ting i kalenderen, så det ikke er et valg, om du skal afsted eller ej.
  • Lav en aftale med en ven eller personlig træner, så du ikke står alene med beslutningen, men i stedet bliver presset positivt af andre end dig selv.

Sparket bag i – 6 ugers forløb

Har du stadig udfordringer med at komme i gang, så laver jeg specialiseret forløb på 6 uger, hvor vi skræddersyer en træning som du kan elske og føler giver mening for dit liv. Har du nogen spørgsmål? Kontakt mig på 26786700 og/eller aske@seierfitness.dk

Vi ses i Seier 😉

Aske